بسم الله الرحمن الرحيم 5500 Storage , Inventory ,Management and Tracking of Critical Materials

تكمله للسياسة critical reagent  والتى بتشرح فيها مواصفات المحاليل التي يمكن ان  تفكر تشتريها من حيث  
-طريقه شراءها 
-طريقه استقبالها واستلامهاوحاله 
-وطريقه تخزينها ....
وقبل ان ندخل الي استخدامها يجب ان تتاكد انها سليمه وذلك بعمل 

New lot verification 

في حاله اللوت الجديد) بمعني مطلوب سياسه عمل اخري 
...ومايثبت انك عملتnew lot verification .......وفِي هذه السياسه يكتفي انك تذكرها
كcross reference policy  
****بالنسبه عندي  طبقنا نظام sticker باللون الأحمر يوضع علي كل محتويات new lot حتي لايستعمل قبل verification 
بحيث اضمن ان الشباب عندي في ليل او نهار او ايام الاجازات .......



لايستعملوا المحلول الا بعد 

👇👇👇👇
New lot verification
                                                                       
وكيفيه عملها 
انك بتجيب خمس عينات لمرضي عملتها باللوت القديم ...........وتعيد نفس العينات باللوت الجديد .وتدخلهم في EP evaluator 
😀😀😀فاكرينه .........وعلي حسب 
total allowable erro
؟؟؟؟؟ 
ماهي 
هو جدول وضعته CLIA 
لترشدك الي  مدي الاختلاف المسوموح به في النتاءج















يجي اخر سوءال وهو هل تقدر تحصر  المرضي اللي عملتلهم النتاءج بالوت ؟؟؟؟(الفلاني مثلا)......
وهذا معني tractability...................اي ....
يكون عندك طريقه تحصر فيها المرضي اللي تعمل ليهم التحليل باللوت المعين   
انا عندي طريقه طبقتها 
وهي فكره. أننا بنستخدم   اللوت الجديد وإقارنه باللوت القديم ان ارقام عينات المرضي يكون دلاله علي بدايه اللوت الجديد الي هيعتبر نهايته هو وجود اللوت اللي بعده 
بمعني لو انا اللوت الجديد (x)
بدا ب
Lab number 2018-075-210
هذا احد المرضي 
ولما جه اللوت (H)اللي بعده كان 
Lab number 
2018-200-10
لاأحد المرضي 
فتقدر نحصر المرضي للوت  X
من المريض 
-75-210
الي -200-10

وزميل اخر اقترح الطريقه هذه 
واعتقد هي افضل 
👇👇👇👇

افكركم ان بنذكر verification new لمحلول بالفعل شغال عندي وهذا يفرق عن 
new test or method validation يعني اختبار جديد  بدخله عندي وهذا هنتكلم عليه بالتفصيل ان شاء الله

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

بسم الله الرحمن الرحيم 7140 Method Validation

بسم الله الرحمن الرحيمTurn Around Time TAT 02400

بسم الله الرحمن الرحيم 7720 Critical Results Reporting