بسم الله الرحمن الرحيم 6200 Equipment Monitoring , Maintenance and Repairs
المفروض ان احنا استلمنا الجهاز .....وعملنا validation ..........ودخلنا في دائره العمل ....هل نتركه ...لا في سياسه عمل بتكتبها لتوضح فيها طريقتك في الصيانه الدوريه للاجهزه ...حتي ولم تعطل 
Scheduled Maintenance
وبالتالي كل جهاز كبير عندك اوصغير من اول dimension 7متر 



الي الميكروسكوب في صيانه دوريه بتحددها انت وفِي معظم الأوقات كل 6 أشهر ...ومهندس الصيانه بيكون علي علم بكل جهاز ...متي الصيانه لكل جهاز .... سواء كان ضمن ضمان الجهاز(علي حسب العقد بين الصيانه والشركه ) .......او ان الصيانه هي التي تقوم بيها 
فسباهي سرفير.................. بيطلب مهندس الصيانه ويسأله عن هذا .................بالتفصيل 
وذلك لضمان عدم ووقوف الخدمه وبالتالي  بيضع مهندس الصيانه    Label    علي جهاز 
-يوضح انه تم عمل الصيانه الدوريه 
-وتاريخ الصيانه القادمه 
ولاننسي ان طريقه الصيانه بتختلف من جهاز الي جهاز  علي حسب كل شركهً بتضعها في الكتالوج ويكون مهندس الصيانه ملم بيها
وتسمي PPM     Periodic Preventive Maintenance
...................طيب احنا دورنا ايه في النقطه دي 
اولا: ان نكتب سياسه العمل نوضح فيها الكلام السابق ......ويمضي معانا مسئول الصيانه ك...Cross responsibility 
ثانيا : نتابع  ال  stickers الموجود   بالنسبه للتواريخ
اما في حاله Unscheduled Maintenance
فعلينا .......كمختبر مهام كثيره
اولا:      عند اكتشاف عطل او خلل بالجهاز ....الذي يتراوح من شيء بسيط ....كtrouble shooting ..نقدر نحتويه ونصلحه الي خلل اكبر   بنعمل job order        وهذا بيسأل عليه سباهي سرفيير 
ويكون محتواه الاتي 
١-اسم الجهاز ب control number 
٢-اين الجهاز تحديدا في بنك الدم ولا...ولا....
٣-التاريخ بالساعه والدقيقه واليوم
٤-وصف العطل 
٥-مكتشف العطل الاسم والتوقيع 
٦-المبلغ عن العطل الاسم والتوقيع 
٧-مستلم التبليغ الاسم والتوقيع ووقت تسلم النموذج 
يكون من صوره واصل 
(تحتفظ حضرتك بيها في ملف الجهاز )
ثانيا :يأتي المهندس ويصلح ...ويكتب تقرير ....ويوضع في الملف أيضا 
ثالثا :في حاله التغير الكبير يجب عمل verification للجهاز مثل الجهاز الجديد بالظبط 



رابعا :يجب ان يكون في report للمدير الطبي يعلمه بالحدث 
خامسا:يجب وضع علامه
Out of service واضحه للجميع 
سادسا :استعمال جهاز ال backup machine حتي لاتتوقف الخدمه
سابعا في حاله توقف الخدمه بسبب عدم  وجود الbackup 
١يتم اخبار المدير الطبي ومن ثم ادارته المختبر ومن ثم اداره المستشفي والأطباء المعالجين 
٢-إيجاد الحلول المناسبه في الوقت الحالي وعلي المدي البعيد 
حيث يكون agreement مع أماكن اخري (المدي القريب )
إيجاد جهاز اخر ك ...backup   وهذا علي المدي البعيد  وهذه ممكن تعملها ك  quality improvement project 
****ثم تأتي نقطه في حاله ان الجهاز توقفت الثلاجه الداخليه ...هذه هنتعامل معها ......مثل ماهنتكلم ان شاء الله في معيار يتحدث عن كيفيه تعاملك مع المحاليل عند عطل الثلاجات 








تعليقات
إرسال تعليق